Ревю на Здрач

Автор: Стефани Мейър
Заглавие: "Здрач"
Жанр: YA, свръхестествен
Рейтинг: 4/5
Бележка: връзката филм-книга е коренно различна.
 


Бела е на седемнайсет и решава да прекара следващата година от училище, живеейки с баща си, във мъгливия Форкс. Тя го прави само защото баща й винаги е живял самотно и иска да му даде шанс да бъде с нея. Обаче се оказва много по-трудно да се приспособи към нормалния живот в този малък град и Бела бързо започва да съжалява за избора си. Но, скоро след като започва училището, тя зърва Едуард и останалите от семейство Кълън. Тогава Форкс взима, че й харесва, дори и да не подозира опасността зад блясъка...



(малко предговор, но ако бързате прескочете до следващия абзац)
  Всички знаем историята на Здрач. Обаче, аз (може да не е за вярване) за първи път чета тази книга. Знам, че е малко вероятно да са останали такива хора, които да не са чели книгите, но ето ме мен! Най-накрая се добрах и до всеизвестния "Здрач" на Стефани Мейер.  Книгата е почти 500 страници и затова от известно време не съм публикувала нови ревюта, но поне успях да отдам на книгата нужното внимание без да бързам.     Като за начало ще ви дам един съвет:    Никога не четете ревютата в Goodreads  преди да сте чели дадена книга! Това може да ви съсипе мечтите и се радвам, че ми се случи само веднъж. Казвам го, защото днес, след като прочетох книгата, се отбих в сайта, за да й оставя нужното количество звезди, просто бях любопитна дали хората мислят като мен за книгата и хвърлих едно око. И добре, че не го направих преди да започна самото четене, защото всичко беше негативно.
За което аз малко се изненадах. Спомняте ли си времето когато излезе книгата и какъв бум беше тогава? А когато излезе филма? Всеки говореше за това и дори се създадоха цели фенклубове! Признавам, и аз бях луда фенка, но какво да се очаква от една новородена тийнейджърка. Та, така малко се учудих, че има толкова негативни мнения.

  Сега стига съм говорила за чуждото мнение, че сигурно се объркахте дали аз харесах книгата или не. Е, на мен ми хареса. Не дотолкова, че да дам пълен брой звезди, но нормално като за средно добра книга, и дадох една бонус заради добрите стари времена когато всичко в главата ми беше на тема "Здрач". И така, станаха 4 звезди.  Преди да прочета "Здрач" бях гледала единствено филма и сега да си призная, те имат много малко общи неща. Съвсем скоро повтаряха филма по телевизията  и се случи тъкмо да бях приключила с книгата, което ми помогна да забележа огромните разлики. Е, за нормален човек това може да му се струва налудничаво, но за един книжен червей е непростимо! Няма да разтягам локуми сега да обяснявам какъв е филма, защото за друго пиша, и просто ще ви кажа, че филма не е равен на книгата. (както в повечето случаи)



Започвам по същество.
Книгата се разказва от погледа на Бела и още в началото не ми хареса това, защото не ми беше достатъчно. А и е някак неподходящо. Цялата работа беше, че ми се искаше да разбера как се чувстват и останалите герои и  този избор на авторката ме навежда на мисълта, че е избрала по-лесния вариант вместо да се затруднява с мислите и чувствата на всички герои. А и след като Бела е Едуард се срещнаха, мислите на главната героиня станаха прекалено... тийнейджърски. Като онези, които изпитва всяко момиче към първата си тръпка. Това е едно от нещата, заради които бих простила на онези хора, които са дали една или две звезди на книгата, защото ги разбирам какво имат предвид с "лигавите мисли на Бела".. 

 Другото нещо е, че действието е изключително издължено. Още от началото, та чак до последните 50 страници, можете да усетите как всичкото това, което се случи, не е много, а се описва безкрайно. Не, няма дълги описания на природата и залеза, но има такива за чувствата на главната героиня. Тук ще вметна една моя мисъл, че авторката изобщо не си е била начертала плана как ще върви книгата  и направо е седнала да пише. После по едно време се е сетила, че трябва да стане нещо, което е НЕ-идилия, за да има смисъл всичко това. Общо взето това е Здрач - в голяма част от книгата всичко е свързано с развиването на връзката между Бела и Едуърд, а приключението става най-най-най-накрая. Така че, ако сте от хората, които обичат забързаните приключения с адреналин, това не е вашата книга.

За щастие, това са единствените (две) неща, които мога да кажа, че не ми харесаха. И сега е време да ви споделя защо давам 4 звезди на "Здрач".
Въпреки че действието е издължено, авторката поне го компенсира с нарастващото напрежение между двамата главни персонажа. Първоначално всичко ми се стори, че се развива много бързо между тях, но после се отпуснах и реших да го приема такова, каквото е. За мен любовта между двамата е равносилна на детската, защото е непринудена и без задръжки. А такова нещо не се среща често в книгите. В повечето случаи въпросните двама ще се опознават прекалено дълго или ще се карат, което според автора ще допринесе за интересното в книгата, но това рядко сполучва. И затова на мен ми харесва връзката Бела-Едуард и колко лесно се случи всичко, без да кара читателя да чака.

И очевидното е, че в центъра на историята ще са именно те, но това не ме спря да поразгледам и останалите герои. И този, който ми направи най-голямо впечатление, е Джейкъб. Всички знаем какъв е той във филма и колко внимание му се отделя.  Е, в книгата не е така, защото имаме само три кратки срещи с него. Може би авторката се е опитала да създаде нещо като любовен триъгълник тук, но според мен не се е получило много добре. Просто аз като читател не го усетих като заплаха или дори предизвикателство за Едуърд. Затова и споменах, че не ми харесва да е единствено разказано от името на Бела и не можах да разбера какво си мислят останалите герои.
 
Иначе, сюжетът на книгата може да се каже, че е добре изграден, стига да не броим издължаването му. Мейер се е постарала да намери отговор за всичко, което се случва в него и да остави читателя сит. Имам предвид, че вампирския свят и всичко в него се обяснява тогава, когато трябва, и аз като читател не останах с неотговорени въпроси "как стана това" и "защо той го прави". Така в книгата не остават сюжетни дупки и сюжетът е цялостен.

Наистина ми бе трудно да оценя книгата и много се колебаех между 3 и 4 звезди. Но накрая се спрях на 4 заради добрите стари времена когато бях заклета фенка на сагата. Радвам се, че прочетох книгата, но не мисля, че става за второ четене.  "Здрач" имаше славата си и времето му мина, но за мен това е доста добра история, защото тя започна целия бум на търсенето на вампирски романи или на такива с боеве между вампири и върколаци. Затова тя е и важна част от набора за тийн заглавия.



ЗДРАЧ е историята на една невъзможна любов. История, изпълнена с много приключения и опасности. История за приятелство. История за игра на живот и смърт.

Бела Суон винаги е била различна и никога от популярните. Но когато се премества във Форкс, нещата се променят. Тя се превръща в център на вниманието, а нейното е привлечено от мистериозния и нечовешки красив Едуард Кълън и неговото семейство. Едуард обаче пази страшна тайна, а разкриването й ще доведе до редица опасности, битка на живот и смърт, нови приятелства и една невероятно силна, изпепеляваща любов.



0 коментара:

Публикуване на коментар