, , ,

Намери ме в съзвездие... Ревю на Елайза и нейните чудовища.




Автор: Франческа Запия
Заглавие: Елайза и нейните чудовища
Жанр: YA роман, тинейджърски
Оценка: 5/5


Елайза Мърк е създателката на ужасно популярния уебкомикс "Чудовищно море", но е и най-интровертният интроверт на света. Вече три години е живяла зад своето онлайн име - ЛейдиСъзвездие. Ползвайки маската на никнейма си, тя бива всевластна в онлайн пространството, където може да бъде такава, каквато си поиска. Преместването на Уолъс в училището й обаче дава началото на обратите в нейния живот. Той се оказва най-големият й фен, но тя не може да се осмели да му каже истината за себе си. Ала лъжите обаче, рано или късно, винаги се изобличават... 
 


 Най-накрая и аз прочетох феноменът "Елайза и нейните чудовища" от Франческа Запия. Няма смисъл от уводни думи в началото на това ревю, защото няма смисъл да ви бавя с празни приказки. Ами направо взимайте тази книга, "прочетете, после се върнете и ми благодарете", защото "Елайза и нейните чудовища" е просто уникална тийн книга! Отдавна не съм посягала към YA книга, която да ми хареса толкова. За Бога, тази книга ми припомни защо харесвам този жанр изобщо! Очевидно бях забравила за вълнението и готиното чувство, което книги като тази могат да ти дадат.  

 "Елайза и нейните чудовища" ме грабна още от самото си начало, а историята е оригинална. Франческа Запия вероятно първо е искала да се изяви със своя комикс "Чудовищно море", но впоследствие  главната героиня от нейната книгата се сдобива с авторските права и така Елайза се превръща в създателката му. Този тийн роман ни представя сякаш две истории в една, тази на Елайза и тази на Еймити макар че за втората не е отделено толкова много внимание, колкото ми се иска.

 Тук е изключително лесно да се "сприятелиш" с героите. Особено с Елайза. Бих казала дори, че нейният персонаж много се доближава и до самата мен, особено заради своята творческа страна. Тя също е и интроверт - не обича големите тълпи, предпочита да бъде сама с мислите си и да не я забелязват. Тя е силна само и единствено зад маската на ЛейдиСъзвездие в онлайн форумите. И поради положението, в което се намира, читателят още в началото осъзнава какво бедствие би станало, ако самоличността й се покаже наяве. А когато това се случва, наистина всичко се обърква до полуда, повярвайте ми. Ще ви се прииска да изкрещите! Да, допреди този момент героинята на Елайза започва да се развива и да "излиза от черупката си" един вид, ала точно това събитие разтърсва всичко в нейния свят, който тъкмо бе започнал, така да се каже, да намира основата си.


В нашия свят има чудовища но обикновено най лошите живеят вътре в нас.  


    Има няколко сериозни теми, засегнати в книгата, и които ме изненадаха. Не очаквах в тази тийн книга да има толкова добре вплетени нишки за взаимоотношенията родители-деца, изобщо за семейството, за твореца като личност, за приятелството, за страха от започването на връзка и дори изобщо за страха от самия свят! Дори понякога книгата те кара да се замислиш, което често е извън пределите на лесносмилаемите тийн книги. Това определено е плюс! А идеята, че като четете "Елайза и нейните чудовища" ще държите в ръцете си романтична книга, е погрешна, поне според мен. За мен тя е нещо по-голямо, по-сложно... романсът между Елайза и Уолъс далеч не е в центъра на събитията. Обаче се влюбих в този цитат: 


Ти ме намери в съзвездие. 


 Само че не мога да твърдя, че книгата е съвсем перфектна... Единственото нещо, които ми се стори не на място, бяха родителите на Елайза. Да, те имат обичайните разбирания, които са типични за родителите като образи, но държанието им ми се струваше неприсъщо. За мен те се държаха повече като тийнейджъри, отколкото като родители. Те не обмислят своите постъпки и се държат с децата си по-скоро като със свои съквартиранти. Другото, което смятам като минус, е депресията на Елайза в края на книгата, която в един момент стигна до прекалени крайности. Но в края на краищата, просто не мога да дам по-нисък брой звезди от 5. Гореспоменатите минуси остават засенчени от страхотността на всичко останало.
 
 "Елайза и нейните чудовища" е едно приключение, което всеки трябва да преживее! На сто процента съм сигурна, че няма да сбъркате с избора на това четиво и ви обещавам, че докато се усетите, ще сте преполовили книгата. (което се случи с мен и то само за половин ден!) Вярвам, че всеки ще успее да открие по нещичко за себе си в тази книга. И не си мислете, че като пише тийн, то книгата е само за юноши...  

Благодаря ви за вниманието! И внимавайте, защото в морето има чудовища...  






“Елайза и нейните чудовища” е дълбок и разтърсващ роман за страховете живеещи в нас, отношенията между родители и деца, онлайн общуването, фендъм явлението и неговата притегателна сила.
Творбите ѝ са феномен.
Животът ѝ е катастрофа.
В реалния живот Елайза Мърк е срамежлива, странна и няма приятели. Но в интернет тя е ЛейдиСъзвездие – анонимният създател на изключително популярния уебкомикс „Чудовищно море“. Елайза не може да си представи да се наслаждава на реалния свят, така както го прави онлайн, а и няма желание да се опита.
Тогава Уолъс Уорленд, най-известният фен фикшън писател на нейния уебкомикс, се премества в същото училище и се сприятелява с Елайза. Той смята, че тя е просто един от многобройните фенове на „Чудовищно море“. Постепенно Уолъс успява да измъкне Елайза от нейната черупка и тя започва да се пита дали животът извън интернет не е също толкова вълнуващ.
Неочаквано тайната на Елайза е разкрита и всичко, което е градила – нейният комикс, връзката ѝ с Уолъс, дори здравият ѝ разум, започват да се разпадат...
 




 Препоръчвам също и:
Всичко, всичко - Никола Юн
Серията Изборът - Кийра Кас
Тъмна Дарба - Александра Бракен

Книгоразделителите от корицата намерете ТУК








0 коментара:

Публикуване на коментар